Recenzja „Płotów

Fences to sztuka Augusta Wilsona z 1985 roku, której akcja rozgrywa się w latach 50-tych. Akcja rozgrywa się w małym miasteczku w Pensylwanii, sztuka bada stosunki rasowe i doświadczenia czarnych ludzi w Ameryce. W tej recenzji omówione zostaną kluczowe tematy sztuki, a także niektóre z jej ważnych symboli. Fences to jedna ze sztuk Wilsona z cyklu Pittsburgh. Dowiedz się więcej o jej tematyce i o tym, co wyróżnia ją spośród innych dzieł Augusta Wilsona. Oto kilka przykładów jej znaczenia:

Płoty są symbolem osobowości Troi

Płot, który otacza dom Troya, symbolizuje kontrast między Rose a jego osobowością. Troy rozważa postawienie ogrodzenia, aby odgrodzić syna i jego żonę, ale Bono próbuje go przekonać, że to ogrodzenie może być wykorzystane do odwrotnego efektu. Dla kontrastu Rose szuka ogrodzenia, które ochroni jej męża i syna, a Cory stara się utrzymać rodzinę razem. Obie kobiety mają te same pragnienia i cele, ale podchodzą do sytuacji z różnych punktów widzenia.

Płoty otaczające dom Troya są symboliczne na wiele sposobów. Reprezentują jego poczucie winy za cudzołóstwo i brak akceptacji ze strony żony, Rose. Reprezentują również niesprawiedliwość rasową, której Troy doświadczył w czasach niewolnictwa i renesansu Harlemu. Z powodu rozgoryczenia Troya swoimi doświadczeniami, ciągle myśli on o swoim życiu w kategoriach baseballu. Postać Troya odnosi się nawet do Śmierci jako szybkiej piłki w zewnętrznym rogu, szydząc z niego za pomocą wyobrażeń o baseballu.

Rodzina Troya żyje w realizmie, a rozbudowane metafory w opowiadaniu to baseball, płoty, róża, ogród i śmierć. Nastoletni syn Troya, Cory, gra w piłkę nożną. Chociaż zniechęca go do opuszczania treningów i pracy po szkole, w końcu daje mu stypendium. Ostatecznie Troy jest człowiekiem z wadami. I choć może być niedoskonałym człowiekiem, to wciąż jest potężny.

August Wilson wykorzystuje w swojej powieści symbol płotu na wiele sposobów. W całej historii różne rodzaje ogrodzeń chronią różne postacie fizycznie i psychicznie. W przypadku Troya Maxsona chroni go fizycznie i psychicznie. Jego mentalny obraz Śmierci odzwierciedla jego związek ze Śmiercią. Jego związek z Rose natomiast rozwija się, aż zostaje zdradzony i staje się zbrodnią. Poprzez różne symbole paserstwa Wilson dostarcza czytelnikom bogatego, żywego doświadczenia tej postaci.

Ciekawym zabiegiem literackim w opowiadaniu jest również wykorzystanie pociągów. Koleje, które zajmują krajobraz domu Troya, symbolizują epokę, w której ludzie pochodzenia afrykańskiego byli zmuszeni do życia w strachu przed dyskryminacją. Jest to opowieść, która podkreśla rasową historię rasy afroamerykańskiej, a także wpływ kultury afroamerykańskiej na pokolenia białych ludzi.

To bariera między Troyem a jego synem

Nadużywane dzieciństwo Troya wpływa na jego relacje z synem Cory’m. Ojciec stale znęcał się nad Troyem, nawet gdy ten uciekł z domu w wieku 14 lat. Z powodu znęcania się, nieprzepracowana trauma przenika do jego życia i wpływa na jego relacje z innymi. Stara się unikać konfliktów z synem, ale Cory odmawia. Stworzyło to psychologiczną barierę między Troyem a jego synem.

Ze względu na niezdolność Troya do zrozumienia trudnej sytuacji Cory’ego, Troy odmawia podpisania formularza zgody na grę w piłkę nożną dla swojego syna. Troy wie, że to on jest odpowiedzialny i nie może ingerować w marzenia Cory’ego, ale podejmuje samolubną decyzję, aby nie podpisywać dokumentów. W rezultacie, Cory jest pozbawiony możliwości realizowania swoich marzeń i jego ojciec staje się coraz bardziej zły na niego.

Płot służy jako kolejna bariera między Troyem a jego synem. Umieszcza rzeczy Cory’ego poza nim, sugerując, że Cory jest poza miłością i uczuciem swojej rodziny. Dodatkowo, ogrodzenie działa jako bariera między Troyem i jego synem, ponieważ zapobiega zbliżaniu się Śmierci do Troya. Jednak Troy postrzega ogrodzenie jako środek do ochrony siebie przed Śmiercią. W ten sposób ogrodzenie chroni Troya przed synem i pomaga mu utrzymać status samca alfa w rodzinie.

Relacje między Troyem i Lyonsem są napięte przez ich odmienne poglądy. Troy jest obciążony wspomnieniami o przeszłości i ucisku Afroamerykanów. Lyons natomiast dorasta w społeczeństwie, w którym możliwości jest mnóstwo. Mimo ambicji zostania muzykiem, nie odnosi większych sukcesów i czuje, że jego życie nie ma sensu. Tymczasem Troy postrzega optymistyczne nastawienie Lyonsa jako ślepotę i odrzuca optymizm Lyona jako oznakę słabości.

Kolejną przeszkodą między Troyem a jego synem jest zainteresowanie syna sportem. Troy uważa, że jego profesjonalna kariera baseballowa została zmarnowana, ponieważ białe siły spiskowały przeciwko niemu. Dlatego zmusza Cory’ego do rezygnacji z marzeń o grze w piłkę nożną. Choć Cory się opiera, Troy nie jest z tego powodu zbyt niezadowolony, gdyż nie widzi takiej potrzeby. Jest to jedna z przyczyn napięcia między Troyem a jego synem.

Jest to portal do każdego folderu na Twoim komputerze.

To świetna funkcja systemu Android, która pozwala na łatwy dostęp do plików przechowywanych na komputerze z poziomu smartfona. Ponieważ aplikacja nie wymaga instalacji żadnej aplikacji desktopowej ani rozszerzenia przeglądarki, możesz z niej korzystać bezpośrednio ze smartfona. Jest to szczególnie przydatne, jeśli chcesz chwycić plik na komputerze, którego nie jesteś właścicielem. Portal jest również kompatybilny z systemem iOS. Możesz nawet użyć go do przesyłania plików do i ze smartfona.

Użytkownicy mogą kopiować pliki do i z mojej strony za pomocą funkcji przeciągania i upuszczania. Pliki można również kopiować między grupami stron. Można na przykład skopiować plik z pulpitu do strony mypage i włączyć go do strony mypage przy następnej wizycie w witrynie. Aby zobaczyć zmiany, może być konieczne odświeżenie strony. Alternatywnie można przeciągnąć plik z komputera do portalu. Aby zobaczyć zmiany, może być konieczne odświeżenie strony.

Jest oparty na sztuce Augusta Wilsona

Powstał na podstawie sztuki amerykańskiego pisarza Augusta Wilsona. Wilson urodził się w 1945 roku w Hill District w Pittsburghu w Pensylwanii. Jego rodzice byli białymi Niemcami, a matka Afroamerykanką. Dorastał w zróżnicowanej etnicznie Hill District w Pittsburghu, gdzie nauczył się języka rodzinnego miasta i zainspirował się zmaganiami i wyzwaniami czarnych ludzi w obszarach miejskich. Dopiero w wieku kilkunastu lat zaczął uczyć się języka ludzi, z którymi dorastał.

Sztuka została ukończona na kilka miesięcy przed śmiercią Wilsona na raka wątroby w 2005 roku. Przedstawia losy wykształconego w Lidze Bluszczowej dewelopera Harmonda Wilksa, który próbuje zostać pierwszym czarnoskórym burmistrzem Pittsburgha i przebudować okolicę. Jednak Wilks napotyka na nieprzewidzianą przeszkodę, kiedy decyduje się na wyburzenie starego domu, który należał do jego ciotki Ester. Decyzja ta wymaga od Wilksa dokonania moralnie szarego wyboru pomiędzy uhonorowaniem dziedzictwa dzielnicy a zniszczeniem domu w celu uzyskania gentryfikacji.

Oprócz niezwykle udanej kariery, Wilson starał się również wzmocnić afroamerykański teatr. W 1997 roku debatował z Robertem Brusteinem i zwołał konferencję na Uniwersytecie Dartmouth w celu stworzenia ośrodka poświęconego sztuce i promowaniu kultury afroamerykańskiej. Od tego czasu narodził się African Grove Institute of Arts. Pełni on również funkcję jego prezesa. Premiera „King Hedley II” odbędzie się 15 grudnia w rodzinnym mieście Wilsona – Pittsburghu. Przedstawienie zainauguruje działalność Pittsburgh Public Theatre.

Fences to wybitny dramat o rasizmie i walce o sprawiedliwość w Ameryce. Napisana przez Augusta Wilsona sztuka zgłębia życie czarnej rodziny. Sztuka jest częścią „Cyklu Pittsburskiego” Wilsona, który bada inną dekadę w XX wieku. Każda sztuka z cyklu bada życie Afroamerykanów. Troy Maxson, niespokojny zbieracz śmieci i były gracz w baseball, jest emblematem walki o sprawiedliwość w latach 50. i oporu ludzkiej natury wobec zmian.

Dane adresowe:

AKTE Ogrodzenia-Plastikowe.pl – sztachety plastikowe – Kontakt
ul. Morasko 17, 61-680 Poznań
Telefon: 61 665 06 06
kom: 784 377 784
opłata za połączenie wg taryfy operatora
e-mail: [email protected]